Pivo Bernard Bohemian Ale získalo ocenění „Nejlepší nový český ale desetiletí“. Cenu udělil odborný časopis Pivo, Bier & Ale. Ten zhodnotil vývoj uplynulých deseti let českého pivovarnictví, kritéria byla kvalita nápojů, originalita receptur i ochota pivovaru vykročit o neznáma. „Odvahy bylo na českém konzervativním trhu potřeba opravu hodně. A také pokory,“ řekl k udělení cen šéfredaktor časopisu Pavel Borowiec. Kritéria naplnil Rodinný pivovar Bernard beze zbytku.
Oceněné svrchně kvašené pivo belgického typu vyrábí Rodinný pivovar Bernard od roku 2014. Podnět na rozšíření sortimentu o pivní speciál přišel ze strany belgického spolumajitele, kterým je pivovar Duvel Moortgat. „Abychom mohli vyrábět svrchně kvašené pivo, museli jsme postavit vlastně pivovar v pivovaru — samostatné potrubí, filtrace, přetlačné tanky, kvasné tanky atd. To proto, že se nesmí potkat svrchní kvasinky používané pro Ale s kvasinkami pro spodní kvašení,“ vypočítává vrchní sládek Josef Vávra, čemu bylo nutné vyhovět.
„Mockrát jsem si poslechl, že Ale z českých surovin vyrobit nejde. Jde. Z části používáme i náš vlastní slad ze Sladovny Bernard v Rajhradě u Brna. Mohli jsme tak směle použít nové označení Bohemian Ale,“ usmívá se autor piva i jeho názvu Josef Vávra. Úprava původní belgické receptury a vybudování technologie zabralo asi 15 měsíců. „Když jsme pak poslali vzorek z první stáčky partnerům do Belgie, přišla odpověď, že náš Ale je lepší než původní receptura. To bylo po těch měsících starostí velké zadostiučinění.“
Pivo dobré, ALE nikdo ho neznal
Slušnou šichtu měl marketingový tým, aby na podzim 2014 odstartoval prodej se vší parádou. „Museli jsme zpropagovat novinku a zároveň edukovat širokou veřejnost, pro kterou byl tento druh piva neznámý,“ popisuje nesnadný úkol ředitel marketingu Tomáš Lipták.
Pro český pravopis nešikovný název tohoto druhu piva se nakonec stal inspirací a zároveň zábavnou součástí reklamní kampaně. Zaujal už první vzkaz vyslaný do světa na billboardech „Pište ale, ALE čtěte ejl“. Následně se glosovaly třeba účinky silného piva „Nejsem ležák ALE pěkný divoch“, či „Nepijte na ex ALE radši na chuť“. Pozadu nestála ani děvčata z marketingu, která přišla s vlastním pojetím „Pár už jsem jich měla ALE první byl jen jeden“. Slogan na Velikonoce 2015 vyvolává úsměv i po letech „Pomlázka se plete z osmi ALE jazyk už ze dvou“.
Na balení novinky pivovar použil už dobře zavedené lahve s patentním uzávěrem, ale také úplně nové privátní třetinky s korunkovým uzávěrem a podle inspirace z Belgie u nás do té doby nevídané balení na pivo – sektové lahve o objemu 75 cl.
Český ALE, světový úspěch
Rodinnému pivovaru Bernard se podařilo v České republice prošlapat cestu typu piva, které je známé především na západ od našich hranic. S příchodem Bernard Bohemian Ale a po „edukační kampani“ i v našem království ležáků našla svrchně kvašená piva řadu příznivců a dnes je už mnohem běžnější položkou v nabídkách českých pivovarů a restaurací. „S Bohemian Ale jsme přišli v čase, kdy už se lidé rozhlíželi, zajímali se o novinky, odlišné chutě, speciály. Reakce českého trhu byla velmi dobrá,“ vzpomíná spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard.
Brzy se ukázalo, že potenciál piva Bohemian Ale přesahuje hranice České republiky. Už rok následující po uvedení na trh byl tento nápoj v prestižní světové soutěži World Beer Awards v Londýně označen jako nejlepší v kategorii Strong Belgian Ale a stal se tak nejlepším pivem tohoto typu na světě. Že nešlo o náhodu potvrdily výsledky řady dalších porovnání v České republice, Německu, Portugalsku, Španělsku, Francii či Austrálii, ve kterých pivo získalo celkem 24 ocenění, z toho 17 prvních míst a zlatých medailí.
Výjimečné pivo, výjimečná spolupráce
„Že se nám podařilo dohodnout s Karlem Gottem, aby pro náš Bohemian Ale namaloval sérii obrazů, které budou sloužit jako etikety na sektové lahve s Bernard Bohemian Ale, je jednou z krásných kapitol příběhu tohoto nápoje i našeho pivovaru. Byla to pro nás velká čest,“ podotkl Stanislav Bernard k limitované edici, kterou s podařilo s Karlem Gottem vytvořit. Celkem z mistrova ateliéru mělo vzejít pět obrazů, na ten poslední už bohužel nedošlo. Aktuálně pivovar nabízí kompletní čtveřici takto ozdobených piv v ucelené limitované kolekci.
Bohemian Ale není jediný výrazný počin Rodinného pivovaru Bernard. V roce 2009 představil zcela nový druh nealkoholického nápoje na bázi sladu Švestka, na který za rok navázal také skvělou Višní, čímž otevřel celý nový segment nealkoholických nápojů. Dnes jde o samozřejmou součást sortimentu mnoha výrobců nápojů a nezbytnou položku prodejen a restaurací. Pivovar jako první přišel na trh s nealkoholickým polotmavým pivem. Senzací se stalo zavedení retro lahví s patentními uzávěry, jako zjevení na unavené oči zákazníků zapůsobily originální dřevěné přepravky, stále oblíbenější jsou přepravky na jedenáct lahví atd.