Skip to content
logo bílé pozadí-sm

Primary Menu
  • Ze světa
  • Z domova
  • Názory
  • Pivovary
  • Home
  • 2021
  • Duben
  • 12
  • Místo čepovaného v hospodě lahvové doma na gauči
  • Pivovary

Místo čepovaného v hospodě lahvové doma na gauči

Pandemie na čas proměnila běžné zvyklosti milovníků piva, kteří mnohem více než dříve nakupují balené pivo. Plzeňský Prazdroj přitom hlásí jeden nečekaný výsledek. 
ks 12. 4. 2021 4 min read
Doba čtení:3 minut, 35 sekund
Již v roce 2020 došlo na snížení tloušťky folií, které drží pohromadě piva na paletách, a to až o třetinu, čímž se ušetří 78 tun plastu ročně. Foto: Prazdroj

Pandemie na čas proměnila běžné zvyklosti milovníků piva, kteří mnohem více než dříve nakupují balené pivo. Plzeňský Prazdroj přitom hlásí jeden nečekaný výsledek.  Prodeje jeho piv v obchodech během koronakrize (od poloviny března 2020 do poloviny března 2021) vzrostly o devět procent, přesto se mu podařilo výrazně snížit dopady používaných obalů na životní prostředí. Největší úspory se týkají plastů – Prazdroj jich spotřeboval o téměř čtyřicet procent méně než v roce předchozím. Konkrétně tak uspoří přes tisíc tun plastů ročně.

„Největší vliv na naši plastovou redukční kúru mělo loňské ukončení prodeje piv Gambrinus a Radegast v PET lahvích. Lidé od nich nejčastěji přešli ke skleněným vratným lahvím, které jsou z pohledu životního prostředí nejšetrnějším obalem v obchodech. Obrazně řečeno každou 1,5 litrovou PETku tak nahradily dvě vratné skleněné lahve a jedna půllitrová plechovka s pivem,“ říká Ivan Tučník, manažer pro udržitelný rozvoj Plzeňského Prazdroje. Celkem za poslední rok Prazdroj ušetřil odchodem od PET lahví přes 800 tun plastu. To by vydalo na řadu PET lahví o délce 1600 kilometrů, což odpovídá například trase z Plzně do Barcelony. „Ještě před pěti lety jsme v PET lahvích prodávali v tuzemských obchodech jedenáct procent produkce, nyní jsou to zhruba 4 procenta. A do konce roku 2022 chceme skončit se stáčením do plastových lahví úplně,“ doplňuje Ivan Tučník.

Není to jediný případ, jak v Prazdroji redukují spotřebu plastu. V roce 2020 došlo také na snížení tloušťky folií, které drží pohromadě piva na paletách, a to až o třetinu, čímž ušetří 78 tun plastu ročně. A skončily také plastové nálepky na lahvích Pilsner Urquell v objemu 58 tun za rok. Celkovou úsporu ještě umocňuje skutečnost, že téměř dvě stě tun dříve používaných plastů vyrobených z primárních surovin nahradil Prazdroj recyklátem – pro balení většího počtu plechovek začal používat 100% recyklované plastové folie.

Nejprodávanějším obalem jsou dlouhodobě v Plzeňském Prazdroji skleněné vratné lahve. Vedle toho pokračuje příklon spotřebitelů k plechovkám, které, díky nízké váze a rychlému vychlazení, jsou již několik let nejdynamičtěji rostoucí částí portfolia. Tento trend ještě akcelerovala pandemie a s ní související uzavření hospod. V roce 2019 tvořily plechovky zhruba 18 % portfolia Prazdroje, loni už přes 20 %. I u tohoto obalu hledá pivovar cesty k cirkularitě a tím i ke snížení jeho ekologické stopy. „Jednu z cest představuje zálohování plechovek. Vydalo se jí už deset evropských zemí a jejich fungující systémy vykazují zajímavé výsledky. V tuto chvíli se aktivně účastníme na připravovaném zálohování plechovek na Slovensku, kde také působíme. Věříme, že nám tamní zkušenosti pomohou najít vhodné řešení i pro Českou republiku,“ doplňuje Ivan Tučník. Vedle toho se pivovar ve spolupráci s dodavateli zaměřuje na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. „Hliník lze recyklovat prakticky do nekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná. Plechovky z recyklátu mají navíc až o 80 % nižší uhlíkovou stopu a na jejich výrobu je spotřebováno až o 95 % méně energie než u plechovek vyrobených z tzv. panenského materiálu. Naše plechovky jsou nyní vyrobené ze 40 % z recyklátu a tento podíl chceme dál navyšovat,“ dodává Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů Plzeňského Prazdroje. K dalšímu snížení produkce hliníku došlo odstraněním alobalových krčků z lahví Pilsner Urquell a nahrazením papírovými etiketami. Díky tomu se ročně uspoří 48 tun hliníku.

Prazdroj šetří i papír, jinak nejekologištější z obalových materiálů. U většiny piv značek Radegast, Kozel a Birell používá pro etikety na lahvích recyklovaný papír, letos k nim přibude Gambrinus. „Vloni jsme takto ušetřili 271 tun nového papíru, letos recyklátem nahradíme dalších 352 tun papíru – ke konci roku bychom tedy měli dosáhnout stavu, kdy v průměru 73 % papíru, jenž používáme na etikety, bude tvořit ten recyklovaný,“ vysvětluje Martina Vajskebrová. Každá tuna recyklovatelného papíru přitom výrazně přispívá k ochraně životního prostředí, snižuje produkci CO2 a ušetří přibližně 17 stromů, 1 500 litrů ropy, 2,5 metrů čtverečních skládky, 4 000 kilowatt energie a 28 000 litrů vody.

Mohlo by vás zajímat:

Continue Reading

Previous: Pivovar Proud vítá jaro pivním speciálem Yuzu Pale Ale
Next: Japonské Asahi po koupi australských aktiv sníží dluh na polovinu

Související

Yuzu Pale Ale Foto Pivovar Proud
3 min read
  • Pivovary

Pivovar Proud vítá jaro pivním speciálem Yuzu Pale Ale

ks 12. 4. 2021
Sklenice Bernard Foto: Pivovar Bernard
2 min read
  • Pivovary

Bernard má novou sklenici na pivo podle 100 let staré předlohy

ks 24. 9. 2020
protivin (185)_compressed
2 min read
  • Pivovary
  • Z domova

Pivovar Platan slaví 480 let. Pro milovníky piva navařili sládci nový výroční ležák

ks 22. 7. 2020

možná vám uniklo

Velikonoční várka Plzeň foto Plzeňský prazdroj
2 min read
  • Z domova

Velikonoční várka Pilsner Urquell zamířila již počtrnácté do Vatikánu

ks 10. 4. 2025
Kozel restaurace Foto Plzeňský prazdroj
4 min read
  • Nezařazené

Pivní speciály i netradiční prohlídky. Sládci se připravují na první Noc pivovarů

ks 2. 4. 2025
Pivovar Elektrárna Foto svencom.cz
4 min read
  • Z domova

První Noc pivovarů: sládci z Plzeňského kraje zvou na speciální prohlídky i skvělé pivo

ks 19. 3. 2025
pípa foto prazdroj
5 min read
  • Z domova

Prazdroj: loni rostl zájem Čechů o ležáky a čepované nealko

ks 11. 3. 2025
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.